Hoe (scripting-)hulp te vragen
#1

Aangezien ik al meerdere malen heb gezien hoe een topic starter wel zegt wat er niet werkt, maar voor de rest weinig nuttige informatie biedt (en zelfs code totaal ontbreekt), deze korte tutorial. In deze tutorial verwerk ik hoe je topic er ongeveer uit zou moeten zien zodat we je probleem (beter) kunnen begrijpen en we je ook nuttige informatie kunnen bieden, in plaats dat we maar wat moeten gokken.

NB: Ik raad iedereen aan om in ieder geval 'overige informatie' te lezen, ook reaguurders.

Stappenplan

PROBEER ALTIJD EERST ZELF JE CODE TE FIXEN
Dit is zeker ййn van de belangrijkste dingen bij het scripten: zelf je eigen fouten/meldingen kunnen oplossen. Door hulp te vragen op het forum leer je hier heel weinig over, omdat er meestal wordt gereageerd met code die wel werkt, maar niet bij staat wat je fout doet.
Als je problemen hebt met het vinden van je fouten in je code raad ik je aan dit topic over debugging te lezen.


Pas als je er echt niet uit komt zou ik pas hulp vragen op het forum. Bij het maken van een nieuw topic op het forum moet je op een aantal dingen letten.




1 - Je topic naam
In een goede topic naam staal heel kort je probleem beschreven.
Een voorbeeld van een slechte, maar veel voorkomende formulering is:
Quote:"[help] script werkt niet help plz!"

Dit werkt niet. Het enige wat wij weten is dat je een probleem hebt met je script. Maar dat is ook dezelfde reden dat je een topic aan hebt gemaakt. Hier worden wij niks wijzer van en het nodigt ook niet echt uit om het topic te bekijken.

Een betere formulering zou zijn:
Quote:"Fuel systeem blijft vastzitten op 100%"

Hierin staat heel kort beschreven waar het om gaat (= een fuel systeem) en wat het probleem is (= er wordt geen brandstof afgeschreven). Daarnaast spoort het veel meer aan om te lezen omdat de titel heel rustig geformuleerd is.




2 - Je probleem beschrijven
Als je je probleem niet goed beschrijft, zullen we weinig van je topic snappen. We moeten dan maar wat gissen naar je probleem en hopen dat we goed gegokt hebben.
Dit heet ook wel 'miscommunicatie', waardoor partij A iets zegt, en dat partij B dit dan op een andere manier opvat als bedoeld. De enige uitkomst van miscommunicatie is dat het alleen maar meer tijd gaat kosten voordat we bij een oplossing zijn gekomen.

Een voorbeeld van een slecht beschreven probleem:
Quote:"k snap er niets van t hoort gewn te werken zie niet wat k fout doe"
Terug naar de slechte formulering: DIT IS DE REDEN WAAROM JE HET TOPIC HEBT AANGEMAAKT, DIT WETEN WE AL

Je zou dit veel beter en directer kunnen beschrijven:
Quote:"Ik heb een fuel systeem gemaakt, maar hoe lang ik ook rond rijd: mijn fuel blijft maar op 100% staan!"
Dit is al veel beter. Het beschrijven van het probleem is eigenlijk niks anders dan je topic titel eventjes verder uitwerken.

NB: Maak hier geen enorm verhaal van, we moeten eigenlijk in een paar zinnen je probleem kunnen begrijpen.




3 - De bijbehorende code
Je code is waar alles om draait, toch? Fout. Het is inderdaad van groot belang, maar alleen als wij ook echt je probleem begrijpen. Pas als we zowel je probleem begrijpen en de juiste code hebben, kunnen we zien wat er fout is (en hoe je het kan verbeteren).

Ik heb geen voorbeeld voor code, dus ik zal het maar eventjes theoretisch beschrijven:
  • Post de code die (direct) gerelateerd is aan je probleem. Dit kan je vinden door te debuggen
  • Wees niet bang te veel code te posten, maar let wel op dat het nog wel iets met je probleem te maken hoort te hebben
  • Bij eigen functies of variabelen met vreemde namen is het aangeraden ook te posten wat deze variabelen/functies zijn en waar ze voor staan.
Daarnaast is het zo dat als je een custom function gebruikt die invloed heeft op je code, dat je die dan ook post. Voorbeeld:
[pawn]public callback(parameters)
{
// code
custom_func(..); // le wild custom function appears
// meer code
}[/pawn]
Post in zulke gevallen ook de code van je custom functie.




4 - Overig
Eventjes een paar punten op rij:
  • We zijn geen 24/7 helpdesk
    • Sterker nog, je hebt geen recht op hulp. De meeste mensen hier verlenen hulp omdat ze het leuk vinden of omdat ze hun karma omhoog moeten krikken om niet in de hel terecht te komen. Zorg er daarom dus voor dat je topic er verzorgd uit ziet, want 'lelijke' topics worden snel genegeerd
  • Let op je taal(gebruik)
    • Topics met spelfouten, gebrekkig Nederlands en/of grof taalgebruik krijgen meestal geen schoonheidsprijzen - en dus ook minder aandacht.
  • Neem de tijd voor je topic, dan nemen wij de tijd voor jou
    • Als je echt je best doet om een goed topic te maken zullen wij ook het idee hebben dat we iemand ook echt helpen door op je topic te reageren. Aangezien je waarschijnlijk binnen het eerste halfuur geen reactie krijgt op je topic kan je ook makkelijk de tijd nemen.
  • Reageer met zinvolle informatie!
    • Dit puntje gaat uit naar iedereen die op topics reageert. Je kan iemands probleem OPLOSSEN door code te posten, maar je HELPT iemand pas als je ook uitlegt waarom iets fout is.
  • De reputatietheorie
    • Wat me opgevallen is dat als je reputation points aanbiedt voor degene die je probleem oplost is dat er inderdaad veel meer mensen zullen reageren, maar dat de kwaliteit van de reacties ook lager is - veel (nieuwe) accounts op de forums willen graag reputation points hebben (showoff, of advertisements), maar de meeste nieuwe mensen weten weinig van scripten af. Het is je eigen keuze dit te doen, maar ik raad het je zelf af.


Ik hoop dat ik met deze tutorial een aantal mensen heb geholpen. Dit topic heb ik gemaakt vanwege een aantal andere topics rond het Nederlandse forum, maar is gericht aan iedereen.

Opmerkingen, kritiek en andere negatieve reacties mogen in de comments section.
Reply
#2

Misschien ook een tip: maak er geen compleet verhaal van, we mogen hier wel voor de lol zitten, maar niet iedereen heeft er lol in om 20 pagina's tekst te lezen. Tl;dr wil je liever voorkomen, lijkt me. ;)
Reply
#3

Basssiiie;1838869 Wrote:Misschien ook een tip: maak er geen compleet verhaal van, we mogen hier wel voor de lol zitten, maar niet iedereen heeft er lol in om 20 pagina's tekst te lezen. Tl;dr wil je liever voorkomen, lijkt me. ;)

Klopt, is ook al een aantal keer voorgekomen ;)
Reply
#4

Hй, hoe weet je dat van het karma :O

Ik hoop dat hier nog wat van geleerd word door bepaalde mensen op dit forum. *wijst beschuldigend naar de bedoelde mensen dieoverigenszelfwelwetendatikhunbedoel*
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)