04.01.2012, 12:47
(
Последний раз редактировалось mamorunl; 03.07.2012 в 22:36.
)
Inleiding
Hallo, in deze tutorial zul je zien hoe je een server start, ook stel je jezelf belangrijke vragen.
Voordat je begint moet je eerst je poorten open hebben, deze tutorial weet ik nog niet te vinden maar ik zal hem later wel erbij zetten.
Het starten deel1
Om de server ьberhaupt te kunnen opstarten zul je eerst de server pack moeten downloaden.
Deze kun je hier vinden:http://sa-mp.com/download.php
Als je het hebt gedownload, plaats dan de bestanden die in het bestand zitten in dezelfde map als je Gta San Andreas.
Meer hierover later in deel2.
Waarom wil ik eigenlijk een server?
Voordat je begint moet je deze vraag stellen! Hier zijn een paar redenen om een server te starten.
Ook lijkt het handig om een gamemode te hebben.
Hier een lijst met de types gamemodes die er zijn:
Waarom zouden ze? Omdat je zo aardig bent? Nee daar doen ze het niet om.
Hier wat redenen waarom niet:
Edits! Scripts die je hebt gedownload en hier en daar wat aangepast.
Slechte admins, admins die je al bannen voordat je iets slechts doet(Daar meer over zometeen).
Lagg, dit is niet zozeer een belangrijke reden maar toch wel irritant!
Niet orgineel zijn, een LS RP is daar een goed voorbeeld van: Wie heeft die namelijk nog niet gemaakt? Voorbeeld:
Ik start een RP server, niemand heeft ooit iets met een rolstoel script gemaakt! Maak daar iets mee! Laat je creatiefiteit gek gaan!
Een idiote naam, PenisRP of F*ck You Derby zal niet veel mensen trekken. Neem een serieuze naam of een grappige zoals: Ьberduberhyperdiscozombiemonkeyfunforce! Of FarmLifeRolePlay.
Internet Lijst of Hosted Lijst?
De meeste mensen zullen vast zeggen: HOSTED HOSTED IS AWESUM AND CAN COUNT TO PATATOEZZZZ0RZ!!!1!11!1!
Ik zeg persoonlijk: 25000+ spelers op sa-mp en toch tel ik er maar iets van ~2000 in de hosted, waar is de rest gebleven? Internet list.
Hoewel de internet list niet populair is is het toch gratis en als je een sterke PC hebt stoch ook wel een goede optie.
Maar hosted begint steeds meer aandacht te krijgen, qua RP en DM.
Dus mijn persoonlijke mening is: Internet.
Het script
Hier wat tips over je script:
Ik stel niet voor een advertentie te maken in het Engelse board voor een RP, maar weinig mensen kijken daarnaar.
Begin simpel, maak wat leuke ******* video's van je server en zet wat info in je signature.
Bedenk een pakkende naam, bijvoorbeeld:
Ik start een server en het heet: Ьber Dьber Hyper Mega Monkey Fun Force.
Snap wel dat je dan niet erg veel mensen zult krijgen.
Het starten deel2
Nu we weten waarom, wat, de naam, en het script kunnen we verder met het opstarten van je server.
Nu we alles in hebben open je Server.CFG die ziet er vanbinnen zo uit:
Verander eerst je RCON wachtwoord van changeme naar de wachtwoord die je wilt.
Verander poort 7777 naar je poort die je hebt geforward.
Verander daarna hostname van SA-MP 0.3 Server naar de naam die je wilt.
Verander nu gamemode0 grandlarc 1 naar jouw gamemode.
Zet announce om naar 1.
En bij filterscript staan er al een paar opgeschreven, deze kun je weghalen maar ook laten staan. Ik stel wel persoonlijk voor ze weg te halen.
Druk nu op opslaan, en sluit de server.CFG af.
Open nu server.exe, als je alles goed hebt gedaan dan blijft deze aan.
Nu kun je SA-MP openen en bij add server :jepoort in typen, en tada! Hij staat nu in je lijst van favo's oftewel hij is online.
Gaat nu naar: www.watismijnip.nl en vraag je vrienden of ze op de server met jouw ip:jepoort , en laat ze kijken of ze je server ook zien en kunnen joinen.
Zoja dan is het gelukt! Gefeliciteerd! Je hebt een server!
PS:Hallo, in deze tutorial zul je zien hoe je een server start, ook stel je jezelf belangrijke vragen.
Voordat je begint moet je eerst je poorten open hebben, deze tutorial weet ik nog niet te vinden maar ik zal hem later wel erbij zetten.
Het starten deel1
Om de server ьberhaupt te kunnen opstarten zul je eerst de server pack moeten downloaden.
Deze kun je hier vinden:http://sa-mp.com/download.php
Als je het hebt gedownload, plaats dan de bestanden die in het bestand zitten in dezelfde map als je Gta San Andreas.
Meer hierover later in deel2.
Waarom wil ik eigenlijk een server?
Voordat je begint moet je deze vraag stellen! Hier zijn een paar redenen om een server te starten.
- Gewoon omdat je zelf eens een admin wilt zijn van een succesvolle server, dit is een slechte reden!
- Om er geld mee te verdienen, dit is alleen een valide reden als je er ook moeite in wilt steken.
- Voor het voortbestaan van originaliteit/om iets nieuws en leuks te doen, Dit is een goede reden.
Ook lijkt het handig om een gamemode te hebben.
Hier een lijst met de types gamemodes die er zijn:
- Freeroam, de makkelijkste te scripten maar niet erg populair.
- Stunt, dit is een leuke gamemode die tevens makkelijk te maken is. Deze zijn vooral populair in de internet list.(Mensen kijken daar omdat de hostedlist is overspoelt met RP)
- Deathmatch(DM) dit is een iets miinder populaire gamemide, en iets lastiger te scripten.
- Race dit is net al DM een iets minder polulaire gamemode, en weer moeilijker te scripten.
- Destruction Derby, hier kan ik er maar 2 van opnoemen, die van M@B en CnB, MAAR deze zijn knap lastig lagg free te scripten! Ook moet je orginele maps hebben.
- Roleplay(RP), deze is het meest populair op het moment, maar extreem lastig om orgineel te houden en te scripten.
- Trucking, deze is wat moeilijker dan race, maar wel een leuke challenge, vooral als het komt om een playerbase te verkrijgen.(Iedereen zit op RP tegenwoordig(Tenminste, de meeste))
Waarom zouden ze? Omdat je zo aardig bent? Nee daar doen ze het niet om.
Hier wat redenen waarom niet:
Edits! Scripts die je hebt gedownload en hier en daar wat aangepast.
Slechte admins, admins die je al bannen voordat je iets slechts doet(Daar meer over zometeen).
Lagg, dit is niet zozeer een belangrijke reden maar toch wel irritant!
Niet orgineel zijn, een LS RP is daar een goed voorbeeld van: Wie heeft die namelijk nog niet gemaakt? Voorbeeld:
Ik start een RP server, niemand heeft ooit iets met een rolstoel script gemaakt! Maak daar iets mee! Laat je creatiefiteit gek gaan!
Een idiote naam, PenisRP of F*ck You Derby zal niet veel mensen trekken. Neem een serieuze naam of een grappige zoals: Ьberduberhyperdiscozombiemonkeyfunforce! Of FarmLifeRolePlay.
Internet Lijst of Hosted Lijst?
De meeste mensen zullen vast zeggen: HOSTED HOSTED IS AWESUM AND CAN COUNT TO PATATOEZZZZ0RZ!!!1!11!1!
Ik zeg persoonlijk: 25000+ spelers op sa-mp en toch tel ik er maar iets van ~2000 in de hosted, waar is de rest gebleven? Internet list.
Hoewel de internet list niet populair is is het toch gratis en als je een sterke PC hebt stoch ook wel een goede optie.
Maar hosted begint steeds meer aandacht te krijgen, qua RP en DM.
Dus mijn persoonlijke mening is: Internet.
Het script
Hier wat tips over je script:
- Begin vanaf een blanko script, druk op NEW en begin daarmee.
- Doe iets nieuws.
- Probeer het orderlijk te houden.
- Begin met de belangrijkste dingen: Account systeem, admin systeem enz enz enz.
- Neem niet te veel hooi op je vork! Vooral als je een beginner scripter bent is het verstandig eerst te kijken, wat kan ik wel en wat kan ik niet.
- Nogmaals, creativiteit, doe iets leuks zoals, een soort pimpcane script: Een wandelstok object die je shotgun overlapt.
Ik stel niet voor een advertentie te maken in het Engelse board voor een RP, maar weinig mensen kijken daarnaar.
Begin simpel, maak wat leuke ******* video's van je server en zet wat info in je signature.
Bedenk een pakkende naam, bijvoorbeeld:
Ik start een server en het heet: Ьber Dьber Hyper Mega Monkey Fun Force.
Snap wel dat je dan niet erg veel mensen zult krijgen.
Het starten deel2
Nu we weten waarom, wat, de naam, en het script kunnen we verder met het opstarten van je server.
Nu we alles in hebben open je Server.CFG die ziet er vanbinnen zo uit:
Quote:
Originally Posted by server.CFG
Originally Posted by server.CFG
echo Executing Server Config... lanmode 0 rcon_password changeme maxplayers 32 port 7777 hostname SA-MP 0.3 Server gamemode0 grandlarc 1 filterscripts base gl_actions gl_property gl_realtime gl_mapicon ls_elevator announce 0 query 1 weburl www.sa-mp.com onfoot_rate 40 incar_rate 40 weapon_rate 40 stream_distance 300.0 stream_rate 1000 maxnpc 0 logtimeformat [%H:%M:%S] |
Verander poort 7777 naar je poort die je hebt geforward.
Verander daarna hostname van SA-MP 0.3 Server naar de naam die je wilt.
Verander nu gamemode0 grandlarc 1 naar jouw gamemode.
Zet announce om naar 1.
En bij filterscript staan er al een paar opgeschreven, deze kun je weghalen maar ook laten staan. Ik stel wel persoonlijk voor ze weg te halen.
Druk nu op opslaan, en sluit de server.CFG af.
Open nu server.exe, als je alles goed hebt gedaan dan blijft deze aan.
Nu kun je SA-MP openen en bij add server :jepoort in typen, en tada! Hij staat nu in je lijst van favo's oftewel hij is online.
Gaat nu naar: www.watismijnip.nl en vraag je vrienden of ze op de server met jouw ip:jepoort , en laat ze kijken of ze je server ook zien en kunnen joinen.
Zoja dan is het gelukt! Gefeliciteerd! Je hebt een server!
Mocht je nog tips hebben dan hoor ik het graag!^^.
Edit by mod: ROFL @ link midden in de zin, weggehaald xD
Edit by topic starter: Waar heb je het over? Die watismijnip?
Edit by mod: Enig idee hoe lang dat geleden is? Er stond in ieder geval een link midden in een zin die er niet hoorde xD Kan best die wimi.nl zijn