[Tutorial] Absolute beginner tutorials [SC]

Het is alweer tijd voor tutorial 2 in de SC reeks! Zoals je wellicht in de vorige tutorial hebt gelezen, wordt in deze reeks alleen gefocust op de commando's en niet op het compileren of het laden van een gamemode. Wellicht komt hier later nog een reeks tutorials over. Tot die tijd: blijf je script doorbouwen of zoek tot die tijd ergens anders even op hoe je dit doet.

2e commando: /healme

Hmm, ja.. nu hebben we onszelf vermoord in de vorige tutorial. Misschien is het dan ook handig om voor jezelf even een commando te maken waarmee je jezelf weer beter kan maken. Uit de dood opstaan is onmogelijk, maar als je van een gebouw (niet te hoog!) afspringt en je nog genoeg leven over hebt om niet dood te gaan, dan kan je dit commando inroepen.

Quote:

/healme verbetert je leven! Het is bewezen!

Het commando
Voordat ik hier op in zal gaan, raad ik je aan om de vorige tutorial te lezen als je dat nog niet hebt gedaan. Hier wordt namelijk ingegaan op de SetPlayerHealth()-functie die we hier ook weer gaan gebruiken.

Een commando wordt uiteraard weer standaard opgezet in de callback:
pawn Код:
if(!strcmp("/healme",cmdtext,true))
{
    // hier code
    return 1; // return TRUE kan volgens mij ook, maar dit zou ik moeten opzoeken.
}
Quote:
Originally Posted by Maikel
Ja, 'true' terug sturen kan ook omdat het gelijk staat aan 1. False staat dus gelijk aan 0.
Dank hiervoor

Het is zo dat je leven in een Float wordt weergegeven met een waarde tussen 0.0 (dood, zoals in de vorige tutorial) en 100.0 (vol leven). Bij auto's is dit 1000.0! Meer hierover in een latere tutorial.

Om het leven dus vol te zetten zodat je weer met volle moed verder kan, zetten we het leven op 100.0 met onze SetPlayerHealth-functie zoals dit:
pawn Код:
SetPlayerHealth(playerid,100.0);
Op het einde ziet ons commando er als volgt uit:
pawn Код:
if(!strcmp("/healme",cmdtext,true))
{
    SetPlayerHealth(playerid, 100.0);
    SendClientMessage(playerid, 0xFF0000AA, "We gaan er weer met frisse moed tegenaan!");
    return 1;
}
Goed he? Dat was dan het einde van deze tuto...... HE WACHT EENS EVEN! Wat is die nieuwe functie?! SendClientMessage? Wat is dat?!

Goed opgemerkt! Er is een nieuwe functie tussengevoegd. Deze functie geeft tekst weer op het scherm, in het chatvenster. De parameters van deze functie zijn als volgt:
pawn Код:
SendClientMessage(spelerID, kleur van de tekst, de tekst);
Quote:

Nu is dit heel mooi, maar ik kan die kleur niet eens uitspreken!

Deze tekst (0xFF0000AA) is een code gepresenteerd in HEX (dat is kort voor hexadecimaal, een bepaald telstelsel, ook wel bekend als het 16-tallig stelsel. Dit talstelsel wordt voornamelijk .... OK, ik hou al op). De kleurcodes kan je op internet opzoeken en, als je al eens in HTML hebt gewerkt (of css), dan ken je deze notatie al redelijk. De kleur die hier is gebruikt is:
#FF0000 (als gebruikt in HTML/CSS)
De werkwijze is als volgt om hier een kleur van te maken voor de chat:
1. Haal het hashteken voor de code weg (resultaat: FF0000)
2. Voeg aan de voorkant '0x' toe, om aan te tonen dat het om een hexadecimaal getal gaat. (resultaat: 0xFF0000)
3. Voeg aan de achterkant de helderheid, of doorzichtigheid hoe je het maar wil noemen -werkt nouwelijks in de chat naar mijn mening- toe. (resultaat: 0xFF0000AA).

AA is hier de best mogelijke of zo, geen idee. Zo heb ik het aangeleerd gekregen. Voor meer informatie over de notatie kun je terecht op css3.info waar de RGBA best wel goed (en niet te lang) staat uitgelegd.

Nu hebben we de kleurcode dus helemaal klaar en schrijven we alles in het commando.

Nu hou ik wel op, het is al een lange tutorial geworden. Je weet nu, als het goed is, hoe de SetPlayerHealth-functie werkt en bent iets bekender met SendClientMessage. Alles wat je nu nog rest is compileren en testen!

-Wijzigingen voorbehouden-
Reply

Messages In This Thread
Absolute beginner tutorials [SC] - by mamorunl - 23.04.2011, 16:19
/healme -Absolute beginner- [SC]2 - by mamorunl - 24.04.2011, 20:11
Re: Absolute beginner tutorials [SC] - by mamorunl - 27.04.2011, 15:43
Re: Absolute beginner tutorials [SC] - by mamorunl - 02.05.2011, 13:41
Re: Absolute beginner tutorials [SC] - by Hiddos - 03.05.2011, 16:16
Re: Absolute beginner tutorials [SC] - by swell - 28.08.2012, 14:24
Re: Absolute beginner tutorials [SC] - by swell - 28.08.2012, 15:11
Re: Absolute beginner tutorials [SC] - by swell - 28.08.2012, 15:18
Re: Absolute beginner tutorials [SC] - by swell - 28.08.2012, 15:25