Laptop dilemma
#1

Dit zou ik normaal niet mogen vragen .. shame on me. Maar dit is een soort van "dilemma" xD

Dus; ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Ik heb er 2 gevonden maar ik kan niet kiezen

Quote:
Dag allemaal, ik ben op zoek naar een laptop (waar het beschikbaar is in Belgiл).

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik volg de richting Informaticabeheer, dus voornamelijk:
Visual Studio (programma's voor te programmeren/scripten)
Office paketten (dit is basis op een computer )
Daarnaast speel ik niet veel games maar Simcity zou ik zeker willen spelen.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Nou ... de prijzen in Nederland en Belgiл verschillen toch nog redelijk. Ik zal zeggen: tussen 600 - 800 Ђ, als het daar niet aan voldoet dan maximum 1 000 Ђ
Voor Simcity weet ik al dat het een goeie video kaart moet zijn met een goeie processor. Daarnaast zou hij eigenlijk minimum 6 GB RAM moeten hebben met minimum 500 GB HDD. Over het scherm zou ik zeggen minimum 15 inch. Als laatste wil ik zeggen dat hij veel kilometers zal afleggen...

Ik heb intussen eens gezocht maar een vriend heeft mij deze gesuggereerd: ACER ASPIRE V3-771G (goedkoopste was in Vandenborre) - als je wilt kunnen jullie feedback geven over deze

Alvast bedankt \o/


EDIT: ook liefst met een numpad
EDIT: minimum ram veranderd
(1) LENOVO Z500-MBYDHMB
  • Prijs: 759 Ђ
  • Specs:



(2) ACER ASPIRE V3-771G FULL HD

  • Prijs: 699 Ђ
  • Specs:



Onthou dat het vooral voor m'n studie is (informaticabeheer; veel programmeren enz.) maar ook ietsje voor gaming.
Reply
#2

Ik heb ook een glanzend scherm en ik heb een hekel er aan. Ik zit hier in een gebouw omgeven door ramen en ik zie niets, vooral als de zon een keer goed schijnt. Dunno of jij dat ook erg vind, maar zie dat je t allebei glanzend hebt.
Reply
#3

Quote:
Originally Posted by mamorunl
View Post
Ik heb ook een glanzend scherm en ik heb een hekel er aan. Ik zit hier in een gebouw omgeven door ramen en ik zie niets, vooral als de zon een keer goed schijnt. Dunno of jij dat ook erg vind, maar zie dat je t allebei glanzend hebt.
In de computer wereld heet dat glossy. In ieder geval, ik heb een mat beeldscherm en als er teveel licht naar binnen schijnt heb ik er nog last van. Je scherm wordt te vel waardoor je moeilijk spellen die donker ogen kan waarnemen. Ik neem aan dat de topic poster ook graag wil gamen, aangezien hij 8GB RAM, een vrij snelle processor en een best-wel-goede laptop videokaart erbij heeft zitten.
Reply
#4

Ik zou persoonlijk voor de 2e gaan omdat daar een betere videochip inzit. en aangezien je hem ook voor school wil gebruiken is de 2й een stukje lichter (1kg tegenover 2.2kg).

Maar in de eerste kan je het RAM geheugen uitbreiden naar 16GB terwijl je bij de tweede maar 8GB erin kan zetten

Oh en niet te vergeten, de 2e heeft een 1080p Resolutie (1920x1080), en de eerste toch een vrij lage resolutie heeft (1366x768 ).

Hoop dat je er wat aan hebt
Reply
#5

Ik zou voor de tweede gaan Net wat Gforcez zegt!
Reply
#6

Ik heb de tweede. Echt een aanrader!
Reply
#7

Quote:
Originally Posted by Gforcez1337
View Post
Ik zou persoonlijk voor de 2e gaan omdat daar een betere videochip inzit. en aangezien je hem ook voor school wil gebruiken is de 2й een stukje lichter (1kg tegenover 2.2kg).

Maar in de eerste kan je het RAM geheugen uitbreiden naar 16GB terwijl je bij de tweede maar 8GB erin kan zetten

Oh en niet te vergeten, de 2e heeft een 1080p Resolutie (1920x1080), en de eerste toch een vrij lage resolutie heeft (1366x768 ).

Hoop dat je er wat aan hebt
De eerste heeft meer CUDA cores, dus dat houdt ook in dat er meer PhysX kan worden aangemaakt en gebruikt + de eerste videokaart loopt op een memory bandwith van 128-bit, de tweede loopt op 64-bit...

Dus ik vraag me af of de tweede wel een betere GPU heeft.
Reply
#8

Quote:
Originally Posted by BlackBank3
View Post
De eerste heeft meer CUDA cores, dus dat houdt ook in dat er meer PhysX kan worden aangemaakt en gebruikt + de eerste videokaart loopt op een memory bandwith van 128-bit, de tweede loopt op 64-bit...
Okй. Ze hebben beide ook een memory speed van 900 MHz.. Maar, de core speed van de tweede GPU is 800 MHz, van de eerste 710. Hetzelfde geldt voor de Shader Speed. Overigens kunnen beide videokaarten gewoon PhysX aan, dat is standaard sinds de GeForce 8 series als ik het goed heb. Alleen de tweede laptop met de GeForce 710M videokaart kan geen 3D Rendering.

Qua snelheid is de tweede GPU het beste. Qua gameplay/textures denk ik dat ze beide evengoed zijn. Ik heb niet heel veel verstand van Memory Bus Width. De tweede videokaart heeft alleen geen 3D support.

De tweede laptop heeft een i5-3230M processor. Hij heeft een kloksnelheid van 2.6 GHz en kan tot 3.2 GHz met Intel's Turbo functie. De eerste laptop heeft een i5-3210M Processor en heeft een kloksnelheid van 2.5 GHz en kan tot 3.1 GHz met Intel's Turbo functie. Beide processoren zijn even snel en hebben evenveel cores. De tweede laptop heeft 0.10 meer GHz.

Om een lang verhaal kort te maken:
De eerste laptop's videokaart (GPU) heeft een Memory Bus Width van 128bit met een memory speed van 900 MHz.
De tweede laptop's videokaart (GPU) heeft een Memory Bus Width van 64bit met een memory speed van 900 MHz.
Conclusie: De eerste videokaart heeft meer Memory Bus Width (ik weet alleen niet wat het doet, en als ik het zo lees is het niet van essentieel belang voor je graphical performance)

De eerste laptop's videokaart (GPU) heeft een Shader & Core snelheid van 710MHz.
De tweede laptop's videokaart (GPU) heeft een Shader & Core snelheid van 800MHz.
[u]Conclusie:[/b] De tweede videokaart is sneller met 90 MHz.

Beide videokaarten supporten PhysX. Alleen de tweede videokaart kan geen 3D Rendering.
Conclusie: De eerste videokaart kan ook renderen in 't 3D.

De processor (CPU) van de eerste laptop heeft een kloksnelheid van 2.5 GHz tot 3.1 GHz met Intel Turbo Boost.
De processor (CPU) van de tweede laptop heeft een kloksnelheid van 2.6 GHz tot 3.2 GHz met Intel Turbo Boost.
Concluse: De tweede laptop heeft een hogere kloksnelheid van 0.10 GHz.

Beide processoren hebben evenveel cores en zijn even snel.
Conclusie: Beide processoren zijn even snel.

Mijn keuze:
De tweede laptop. Niet alleen vanwege de iets snellere CPU (niet dat het veel uitmaakt met mijn keus), maar de toetsen van de Acer ogen steviger dan die van Lenovo. Ik spreek ook uit evaring. Ik heb deze laptop een keer in ontvangst mogen nemen voor een reparatie (ik loop stage bij een lokale ICT en reparatie winkel). Het toetsenbord werkte niet meer. Dat kwam, volgens de klant, omdat hij met de laptop onder de douche had gestaan (naja, de laptop stond buiten de douche maar heeft vocht opgevangen door de condens). Na de laptop uit elkaar te hebben gehaald, had hij vies plakkerig spul over de laptop laten vallen. In ieder geval, het toetsenbord oogt steviger. En de touchpad (de touchpad muis) van de eerste laptop zit direct verbonden aan de linker en rechter muisknop. Dat houdt in als je de rechter of linker muisknop indrukt, de cursor zal meebewegen omdat de touch functie ook op die muisknopjes zit. Bij de ACER laptop zijn ze gescheiden.
Reply
#9

Quote:
Originally Posted by Biesmen
View Post
Okй. Ze hebben beide ook een memory speed van 900 MHz.. Maar, de core speed van de tweede GPU is 800 MHz, van de eerste 710. Hetzelfde geldt voor de Shader Speed. Overigens kunnen beide videokaarten gewoon PhysX aan, dat is standaard sinds de GeForce 8 series als ik het goed heb. Alleen de tweede laptop met de GeForce 710M videokaart kan geen 3D Rendering.

Qua snelheid is de tweede GPU het beste. Qua gameplay/textures denk ik dat ze beide evengoed zijn. Ik heb niet heel veel verstand van Memory Bus Width. De tweede videokaart heeft alleen geen 3D support.

De tweede laptop heeft een i5-3230M processor. Hij heeft een kloksnelheid van 2.6 GHz en kan tot 3.2 GHz met Intel's Turbo functie. De eerste laptop heeft een i5-3210M Processor en heeft een kloksnelheid van 2.5 GHz en kan tot 3.1 GHz met Intel's Turbo functie. Beide processoren zijn even snel en hebben evenveel cores. De tweede laptop heeft 0.10 meer GHz.

Om een lang verhaal kort te maken:
De eerste laptop's videokaart (GPU) heeft een Memory Bus Width van 128bit met een memory speed van 900 MHz.
De tweede laptop's videokaart (GPU) heeft een Memory Bus Width van 64bit met een memory speed van 900 MHz.
Conclusie: De eerste videokaart heeft meer Memory Bus Width (ik weet alleen niet wat het doet, en als ik het zo lees is het niet van essentieel belang voor je graphical performance)

De eerste laptop's videokaart (GPU) heeft een Shader & Core snelheid van 710MHz.
De tweede laptop's videokaart (GPU) heeft een Shader & Core snelheid van 800MHz.
[u]Conclusie:[/b] De tweede videokaart is sneller met 90 MHz.

Beide videokaarten supporten PhysX. Alleen de tweede videokaart kan geen 3D Rendering.
Conclusie: De eerste videokaart kan ook renderen in 't 3D.

De processor (CPU) van de eerste laptop heeft een kloksnelheid van 2.5 GHz tot 3.1 GHz met Intel Turbo Boost.
De processor (CPU) van de tweede laptop heeft een kloksnelheid van 2.6 GHz tot 3.2 GHz met Intel Turbo Boost.
Concluse: De tweede laptop heeft een hogere kloksnelheid van 0.10 GHz.

Beide processoren hebben evenveel cores en zijn even snel.
Conclusie: Beide processoren zijn even snel.

Mijn keuze:
De tweede laptop. Niet alleen vanwege de iets snellere CPU (niet dat het veel uitmaakt met mijn keus), maar de toetsen van de Acer ogen steviger dan die van Lenovo. Ik spreek ook uit evaring. Ik heb deze laptop een keer in ontvangst mogen nemen voor een reparatie (ik loop stage bij een lokale ICT en reparatie winkel). Het toetsenbord werkte niet meer. Dat kwam, volgens de klant, omdat hij met de laptop onder de douche had gestaan (naja, de laptop stond buiten de douche maar heeft vocht opgevangen door de condens). Na de laptop uit elkaar te hebben gehaald, had hij vies plakkerig spul over de laptop laten vallen. In ieder geval, het toetsenbord oogt steviger. En de touchpad (de touchpad muis) van de eerste laptop zit direct verbonden aan de linker en rechter muisknop. Dat houdt in als je de rechter of linker muisknop indrukt, de cursor zal meebewegen omdat de touch functie ook op die muisknopjes zit. Bij de ACER laptop zijn ze gescheiden.
Ja amai, zo'n uitleg ^^ Dit heeft me allesinds geholpen. Maar als die acer zo goed is... waarom is die lenovo dan duurder ? En ik besef net dat 17 inch toch wel groot is ? D:

PS: is een NVIDIA GF 710M 2GB hoger dan een NVIDIA 7800 ? (voor Simcity)
Reply
#10

Als ik het zo zie is de Lenova van een soort metaal. Vandaar ook het gewicht verschil. De Acer heeft, volgens mij, een plastic frame. Maarja, ik ben gewend aan plastic frames. De Lenova heeft ook een 1TB HDD (2.5 inch neem ik aan). Overigens heeft Lenova volgens mij ook wel een naam. Acer en Packard Bell staan bekend dat ze vrij goedkoop zijn vergeleken met andere merken.

17 inch is 43 centimeter FYI. Dat is vrij groot, inderdaad. Ik vind dat zelf wel mooi.

Over jouw videokaart heb ik geen idee. Zou je even moeten kijken naar de specs en features van beide videokaarten, en die gaan vergelijken met elkaar. Je moet ook weten dat het niet altijd uitmaakt hoe hoger het nummer is van de videokaart (zowel bij AMD als bij nVidia) des te beter.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)