23.04.2011, 16:19
(
Последний раз редактировалось mamorunl; 25.04.2011 в 13:42.
)
Ik zal in de serie [SC] (Simple Commands) een serie van simpele commando's plaatsen die je makkelijk kan leren en toepassen. Deze commando's zullen je een beetje inzicht geven in de verschillende functies die het SAMP-team je geeft in de a_samp.inc bijvoorbeeld.
1e commando: /kill
Om te starten met deze reeks tutorials zal ik eerst nader ingaan op de zogenaamde callback die gebruikt gaat worden. Een callback kan je zien als een grote functie waar je meerdere statements en functies in kwijt kan en die op een bepaald moment aangeroepen wordt.
De callback die we het meeste zullen gebruiken is:
Als we dus zeggen 'plaats het in de callback' dan wordt dus bovenstaande callback bedoeld tenzij anders aangegeven.
Het commando
Om een /kill commando te maken moet je eerst de theorie er achter weten. Wat gebeurd er als je jezelf vermoord (Niet proberen! Dit is niet in een spel en hier is het game over en no respawn!)? Je leven wordt beлindigd. Er is echter geen functie endLife(playerid) in samp (deze kunnen we wel maken, maar dit later misschien) dus moeten we het op een andere manier proberen. Na de functielijst te hebben bekeken op de sa-mp wiki (deze moet je echt even doorlezen) komen we het dichtste bij: SetPlayerHealth(playerid, Float:health).
Nu we weten dat we de staat van iemands leven kunnen instellen (hoeveel leven heeft die persoon nog over? Het rode balkje dus in je spel) weten we ook dat we dat helemaal naar 0 kunnen zetten. Op deze manier kunnen we zo een commando maken:
Dit commando plaatsen we onder de callback en dan kan je hem compileren (F5) en in je server laden en uittesten.
- Wijzigingen voorbehouden -
1e commando: /kill
Om te starten met deze reeks tutorials zal ik eerst nader ingaan op de zogenaamde callback die gebruikt gaat worden. Een callback kan je zien als een grote functie waar je meerdere statements en functies in kwijt kan en die op een bepaald moment aangeroepen wordt.
De callback die we het meeste zullen gebruiken is:
pawn Код:
OnPlayerCommandText(playerid, cmdtext[])
Het commando
Om een /kill commando te maken moet je eerst de theorie er achter weten. Wat gebeurd er als je jezelf vermoord (Niet proberen! Dit is niet in een spel en hier is het game over en no respawn!)? Je leven wordt beлindigd. Er is echter geen functie endLife(playerid) in samp (deze kunnen we wel maken, maar dit later misschien) dus moeten we het op een andere manier proberen. Na de functielijst te hebben bekeken op de sa-mp wiki (deze moet je echt even doorlezen) komen we het dichtste bij: SetPlayerHealth(playerid, Float:health).
Nu we weten dat we de staat van iemands leven kunnen instellen (hoeveel leven heeft die persoon nog over? Het rode balkje dus in je spel) weten we ook dat we dat helemaal naar 0 kunnen zetten. Op deze manier kunnen we zo een commando maken:
pawn Код:
if(!strcmp("/kill",cmdtext,true)) // STRing CoMPare controleert of parameter 1 en 2 identiek zijn en geeft een 0 terug als dit zo is
{
SetPlayerHealth(playerid, 0.0); // zet de spelers leven op 0
return 1; // geef aan dat het commando is gevonden
}
- Wijzigingen voorbehouden -